Wydarzenia /

VIII Koncerty letnie U Serca Jezusowego 2019

VIII Koncerty letnie U Serca Jezusowego 2019

  • czwartek 29.08.2019

Od ośmiu lat niedzielne, letnie wieczory gromadzą w naszym kościele na koncertach kameralno-organowych melomanów, chcących przeżywać radość z obcowania ze sztuką.

W tym roku odbyły się cztery spotkania z muzyką, podczas których wystąpili artyści znani nie tylko w Polsce, ale w wielu krajach Europy i Azji: kwintet instrumentów dętych blaszanych Zamku Kórnickiego Castle Brass, składający się z dwu trąbek, waltorni, puzonu i tuby, Agnieszka Tarnawska – klawesynistka i organistka oraz znany melomanom z poprzednich koncertów trębacz Damian Kurek., koncertujące małżeństwo z Rosji – flecistka Ksenia Avramenko i organista Evgenij Avramenko oraz ArtuʼS KWARTET w składzie: Magdalena Olech – I skrzypce Iwona Wolicka – II skrzypce Aleksandra Gargol – altówka i Stanisława Dziedziniewicz – wiolonczela oraz Tomasz Glanc – organista, pianista i kompozytor. Usłyszeliśmy wiele ciekawych utworów, wśród nich szczególnie pięknie brzmiące w świątyni kompozycje barokowe, dzięki którym można było przenieść się w odległy o około 300 lat świat dźwięków, harmonii, skomplikowanej polifonii i melodyki upiększonej licznymi ozdobnikami. Artyści wykonali utwory J. S. Bacha, m.in. Allemande D-dur, Agnus Dei z Wielkiej Mszy h-moll, Toccatę i fugę, Arię na strunie G ze Suity orkiestrowej D-dur, „Dokąd mnie prowadzisz Panie” i wybrane części „Suity na wodzie” J. F. Haendla, Sonatę d-moll A. Corelliego, koncert organowy a-moll A. Vivaldiego oraz cz. II, III Koncertu „Jesień” i cz. III Koncertu „Lato” z cyklu „Cztery pory roku”, utwory na trąbkę J. Clarka, spokojne i śpiewne Preludium i Arię ze Suity Antique J. Ruttera. W barokowym stylu zabrzmiał też napisany w XX w. przez R. van Beringena utwór „Barocco. W duecie organowo-fletowym usłyszeliśmy Andante W. A. Mozarta – utwór niezwykle kantylenowy, z licznymi ornamentami typowymi dla muzyki klasycznej. Słuchaczy zachwyciła także muzyka operowa. Artyści wykonali w wersji instrumentalnej piękną arię Kalafa „Nessun Dorma” z opery G. Pucciniego „Turandot”, koloraturową arię Królowej Nocy z opery W. A. Mozarta „Czarodziejski flet”, arię Skołuby z opery „Straszny dwór” S. Moniuszki, Suitę z opery „Carmen” G. Bizeta ze znaną pieśnią toreadora, habanerą i okazałym zakończeniem oraz popisowy utwór W. Poppa –Fantazja na temat opery „Rigoletto” G. Verdiego. Kwartet smyczkowy oczarował słuchaczy wykonaniem m.in. V Tańca węgierskiego J. Brahmsa i Czardasza V. Montiego. Brzmienie naszych organów można było podziwiać słuchając wielu utworów, a w szczególności dzieła francuskiego organisty i kompozytora L. J. Lefebure-Wely pt. „Wyjście” i improwizacji na temat „Ave Maria” w wykonaniu T. Glanca. Były też utwory kompozytorów XX w. i współczesnych, wśród nich wesoła, ludowa polka w stylu niemieckim, „Sentymentalny księżyc” D. Ellingtona, „Pieśń ptaków” W. Poppa, „Ave Maria” i „Libertango” A. Piazzolli, „Yesterday” z repertuaru The Beatles oraz utwory Tomasza Glanca – kierownika artystycznego koncertów letnich w naszym kościele, wśród nich „Metamor” i „Krakowiak” na organy solo oraz „Groblica” i „Chopinesque” na kwartet smyczkowy i piano, z błyskotliwymi improwizacjami typowymi dla tego wykonawcy i kompozytora.
Podczas czterech koncertów usłyszeliśmy ponad trzydzieści utworów różnych kompozytorów, różnych epok, nienagannie wykonanych, w ciekawych aranżacjach, na różnych instrumentach m.in. na barokowej trąbce naturalnej, trąbce piccolo i klawesynie zbudowanym według barokowych reguł. Były one z uwagą przyjmowane przez słuchających, a wykonawców nagradzano gorącymi brawami będącymi podziękowaniem za artystyczne i duchowe przeżycia.
Maria Tyszkowska
Zdjęcia – archiwum parafii
Organizator koncertów – Parafia NSPJ w Nowym Tomyślu, kierownictwo artystyczne – Tomasz Glanc, patronat medialny – czasopismo „Jego Serce”.

1. O pierwszym koncercie szczegółowo:

W niedzielę 7 lipca 2019 r. zainaugurowana została VIII edycja letnich koncertów kameralno-organowych „U Serca Jezusowego” w parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Nowym Tomyślu.
Podczas pierwszego koncertu wystąpił zespół instrumentów dętych blaszanych Zamku Kórnickiego Castle Brass, składający się z dwu trąbek, waltorni, puzonu i tuby. Zespół powstał w roku 1993, a jego członkowie – absolwenci poznańskiej Akademii Muzycznej – są zarazem solistami Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Zespół występuje w zabytkowych wnętrzach pałaców, zamków, dworków, w kościołach oraz salach koncertowych Wielkopolski i całego kraju.
Podczas koncertu usłyszeliśmy utwory o zróżnicowanym charakterze. Pięknie zabrzmiały kompozycje dawnych mistrzów – fragment Kantaty Jana Sebastiana Bacha, „Dokąd mnie prowadzisz Panie” Jerzego Fryderyka Haendla i wybrane części „Suity na wodzie” tegoż samego kompozytora. W barokowym stylu zabrzmiał napisany w XX w. przez Roberta van Beringena utwór „Barocco” utrzymany w wolnym tempie, z typowymi dla tego okresu ornamentami kantylenowej melodii. Brzmienie tych instrumentów, choć blaszanych, bardzo przypomina brzmienie organów, bardzo popularnych w baroku. Słuchaczy zachwyciła także muzyka operowa. Artyści wykonali piękną arię Kalafa „Nessun Dorma” z opery Gioacomo Pucciniego „Turandot”, koloraturową arię Królowej Nocy z opery „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta, w której główny temat, bardzo trudny dla instrumentu, wykonała waltornistka, zachwycając słuchaczy i współgrających muzyków. Bardzo podobała się także Suita z opery „Carmen” Georgesa Bizeta ze znaną pieśnią toreadora, habanerą i okazałym zakończeniem. W roku obchodów 200. rocznicy urodzin patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu – Stanisława Moniuszki – nie mogło zabraknąć również jego utworu. Zespół zaprezentował arię Skołuby ze znanej opery „Straszny dwór”, w bardzo ciekawej aranżacji z tubą w roli głównej. W innym stylu wybrzmiał utwór Duke Ellingtona, nazywanego gigantem jazzu, „Sentymentalny księżyc” z pięknymi dysonansowymi akordami i ciekawie brzmiącym zakończeniem. Finałowym utworem była wesoła polka oparta na niemieckim folklorze – „Muss I Denn”, podczas której muzycy kłaniając się kolejno odchodzili od pulpitów, aby po chwili zagrać jeszcze wspólnie ostatni akord. Słuchacze nagrodzili artystów gromkimi brawami, dziękując i jednocześnie prosząc o bis, którym był znany utwór w stylu jazzowym, z ciekawymi improwizacjami i solowymi popisami puzonisty.

2. O drugim koncercie szczegółowo:

W niedzielę 4 sierpnia po Mszy św. wieczornej w naszym kościele odbył się drugi koncert z cyklu letnich koncertów kameralno – organowych „U Serca Jezusowego” . Tym razem wystąpiła Agnieszka Tarnawska – klawesynistka i organistka oraz znany melomanom z poprzednich koncertów trębacz Damian Kurek. Artyści zaprezentowali muzykę barokową, dzięki czemu można było przenieść się w odległy o około 300 lat świat dźwięków, harmonii, melodyki upiększonej licznymi ozdobnikami, a także skomplikowanej polifonii.
Koncert rozpoczął się Sonatą d-moll Arcangelo Corelliego – włoskiego, barokowego kompozytora i skrzypka żyjącego na przełomie XVII i XVIII w. Wykonawcy postarali się jak najwierniej odtworzyć barokowe brzmienie grając na klawesynie zbudowanym według reguł obowiązujących w tamtych czasach oraz na trąbce naturalnej, bez wentyli, o łagodniejszym brzmieniu, używanej w okresie baroku. Na klawesynie solo artystka wykonała utwór wielkiego, niemieckiego twórcy – Jana Sebastiana Bacha – Allemande D-dur. Jest to forma wywodząca się z niemieckiego tańca, która stała się częścią suity barokowej (oprócz innych tańców- np. courante, sarabande, gigue). Pięknie zabrzmiał też fragment innego dzieła tego samego kompozytora – Agnus Dei z Wielkiej Mszy h-moll „wyśpiewany” na trąbce współczesnej. Brzmienie naszych organów i kunszt wykonawczy Agnieszki Tarnawskiej mogliśmy podziwiać słuchając Toccaty i fugi J.S.Bacha. Toccata przeznaczona jest na instrument klawiszowy, utrzymana bywa na ogół w szybkim tempie, wymaga wirtuozerii wykonawczej, podobnie jak fuga o skomplikowanej polifonii, różnorodności brzmień, dynamice i okazałym zakończeniu. Przedstawicielem angielskiego baroku jest m.in. Jeremiah Clarke, którego dwa utwory usłyszeliśmy w wykonaniu trąbki piccolo i organów, w tym znany „Trumpet Tune” utrzymany w tanecznym, punktowanym rytmie i pogodnym nastroju. Podczas koncertu krótkie przerwy pomiędzy utworami Damian Kurek wypełniał informacjami o utworach, instrumentach barokowych, objaśnił różnice pomiędzy wyglądem, brzmieniem i zastosowaniem różnych trąbek. Wykonawcy zostali nagrodzeni gromkimi brawami, a słuchacze mogli na bis posłuchać utworu wykonanego na klawesynie i trąbce.

3. O trzecim koncercie szczegółowo:

Trzeci koncert „U Serca Jezusowego” odbył się 11 sierpnia, a wykonawcami byli znakomici artyści rosyjscy – flecistka Ksenia Avramenko i organista Evgenij Avramenko, prywatnie małżeństwo koncertujące w Rosji oraz licznych krajach Europy i Azji. Nagrywają też płyty CD i DVD.
Na początek usłyszeliśmy barokową kompozycję Antonio Vivaldiego – Koncert organowy a-moll, którego części różniły się tempem, rytmiką, melodyką i charakterem. Po nim artyści w duecie zaprezentowali Andante Wolfganga Amadeusza Mozarta – utwór niezwykle kantylenowy, z licznymi ornamentami typowymi w muzyce klasycznej. Po tym utworze wróciliśmy do okresu baroku, do ciekawego dzieła Antonio Vivaldiego „Cztery pory roku”. Kompozytor napisał 4 koncerty skrzypcowe nazwane jak pory roku i do każdego z nich dopisał treść słowną ilustrowaną muzyką. Artyści wykonali cześć II i III z Koncertu „Jesień” poświęconego winobraniu i polowaniom, zajęciom typowym dla tej pory roku. Kolejny utwór wykonany przez flecistkę z towarzyszeniem organów to „Pieśń ptaków” skomponowana przez niemieckiego flecistę Wilhelma Poppa. Liczne biegniki, repetycje dźwięków, tryle, na zmianę z piękną kantyleną realistycznie ilustrowały śpiew różnych ptaków. Brzmienie naszych organów można było podziwiać słuchając utworu francuskiego organisty i kompozytora Louisa Jamesa Lefebure-Wely pt. „Wyjście”. Pełen kontrastów dynamicznych, rytmicznych, wymagający częstych zmian rejestrów organowych, z okazałym zakończeniem utwór został z werwą zagrany przez Evgenija Avramenko. Astor Piazzolla – kompozytor i wirtuoz argentyński znany jest głównie jako twórca tanga, ale też pięknego, melancholijnego utworu o ciekawej harmonice „Ave Maria” wykonanego przez flecistkę i organistę. W tym też wykonaniu usłyszeliśmy spokojne i śpiewne Preludium i Arię ze Suity Antique Johna Ruttera – angielskiego kompozytora głównie utworów chóralnych i kościelnych. Na zakończenie artyści wykonali popisowy utwór Wilhelma Poppa –Fantazja na temat opery „Rigoletto” Giuseppe Verdiego. Częste zmiany nastroju, tempa, dynamiki, liczne figuracje, tryle i repetycje dźwięków, wymagały od muzyków niezwykłej wirtuozerii, lekkości i precyzji wykonawczej. Dziękując za piękny koncert i ucztę duchową, publiczność nagrodziła artystów gorącymi brawami. Warto dodać, że koncertu wysłuchał również biskup Leon Dubrawski z diecezji kamieniecko-podolskiej na Ukrainie, który odprawił w naszym kościele Mszę św. dla Ukraińców w ich ojczystym języku.

4. O czwartym koncercie szczegółowo:

25 sierpnia jak zwykle po wieczornej Mszy św. odbył się czwarty i zarazem ostatni letni koncert „U Serca Jezusowego”. Tym razem gościliśmy ArtuʼS KWARTET w składzie: Magdalena Olech – I skrzypce, Iwona Wolicka – II skrzypce, Aleksandra Gargol – altówka i Stanisława Dziedziniewicz – wiolonczela oraz Tomasza Glanca – kierownika artystycznego naszych koncertów. Kwartet smyczkowy tworzą absolwentki akademii Muzycznej w Poznaniu. Biorą udział w wielu koncertach solowych, festiwalowych, plenerowych w Polsce i za granicą. Tomasz Glanc jest znany jako kompozytor, organista, pianista, dyrygent i znakomity improwizator. Koncertuje w Polsce, wielu krajach Europy, Azji oraz Ameryki.
W wykonaniu kwartetu usłyszeliśmy cz. III Koncertu skrzypcowego „Lato” z cyklu Cztery pory roku Antonio Vivaldiego. Muzyka ilustrowała gwałtowną burzę z błyskawicami i gradobiciem, zgodnie z zapisem tekstowym kompozytora. Artystki oczarowały słuchaczy wykonaniem V Tańca węgierskiego Johannesa Brahmsa i Czardasza Vittorio Montiego. Częste zmiany tempa i dynamiki charakterystyczne dla tych tańców, oraz wykonanie skrzypcowych flażoletów wymagających doskonałej techniki gry potwierdzały wielką muzykalność i wysoki poziom wykonawczy zespołu. Spokojna, nastrojowa, z delikatnym akompaniamentem wiolonczelowym pizzicato i organami Aria na strunie G Jana Sebastiana Bacha przeniosła słuchaczy do epoki baroku. Melomanów zachwycił także utwór Tomasza Glanca – „Groblica” nawiązujący do rodzinnych stron kompozytora, który jako pianista wykonał go wspólnie z kwartetem smyczkowym. W takim też wykonaniu usłyszeliśmy kolejną kompozycję Tomasza Glanca poświęconą Fryderykowi Chopinowi – „Chopinesque” – z rytmami mazurkowymi i improwizacjami pianisty. Ciekawie zabrzmiały również organowe utwory tegoż kompozytora –„Metamor” bardzo urozmaicony i „Krakowiak”, który w wyobraźni przenosił słuchaczy na krakowski rynek pełen tancerzy w ludowych strojach. Nie mogło zabraknąć improwizacji na zadany temat – a był to temat Maryjny. W organowej kompozycji tworzonej „na bieżąco” można było usłyszeć motywy „Ave Maria” Franciszka Schuberta i Giulio Cacciniego, także podziwiać brzmienie naszych organów. Artyści byli nagradzani donośnymi brawami i miłymi słowami podziękowań. Na koniec koncertu z wielką swobodą i maestrią wykonali bardzo znane utwory o innym charakterze, m.in. „Yesterday” z repertuaru The Beatles i energetyczne „Libertango” Astora Piazzolli.
Melomanom pozostaje oczekiwanie na letnie koncerty w przyszłym roku.

Msze Św.

Niedziele
godz. 7.00, 9.00, 10.30, 12.00, 18.00

w lipcu i sierpniu
godz. 7.00, 9.00, 10.30, 19.00

Dni powszednie
godz. 8.00, 18.00

Święta w dni pracy
godz. 8.00, (11.00 albo 16.00), 18.00

Pierwsze piątki miesiąca
godz. 8.00, 18.00, 19.00

Zobacz więcej

Spowiedź Św.

Dni powszednie, niedziele i święta
15 minut przed Mszą św.

W każdy czwartek
godz. 17.00 - 18.00, 20.00 - 21.00

Pierwszy piątek miesiąca
godz. 15.00 – 17.00; 17.30 – 18.00

Pierwsza sobota miesiąca 
godz. 7.00 - 8.00

Zobacz więcej

Biuro parafialne

Poniedziałek, środa, czwartek
godz. 16.00 - 17.00

Piątek
godz. 9.00 - 11.00
 

Lipiec i Sierpień:

Poniedziałek, środa
godz. 16.00 - 17.00

Piątek
godz. 9.00 - 11.00

tel.: +48 61 442 20 89

Zobacz więcej

Korzystanie z niniejszej witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zmiany warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do plików cookies można dokonać w każdym czasie. Polityka Prywatności    Informacje o cookies

ROZUMIEM